znajdujesz się: Strona główna > Aktualności > Lekarz & Higienistka: Przykłady dobrej p...

Lekarz & Higienistka: Przykłady dobrej pracy zespołu

24.11.2018

Lekarz & Higienistka: Przykłady dobrej pracy zespołu

O przykładach dobrej pracy zespołu lekarz & higienistka opowie Wam dr n. med. Tomasz Dzieniakowski podczas pierwszej ogólnopolskiej e-Konferencji o nadwrażliwości.

W branży stomatologicznej na lekarzy dentystów, techników i higienistki czeka mnóstwo konferencji, sympozjów, debat. Często przez brak czasu ciężko jest uczestniczyć we wszystkich, nawet tych największych, organizowanych w różnych miastach Polski. Tym razem firma Colgate - Palmolive przygotowała dla Państwa coś zupełnie innego: „Pierwszą Ogólnopolską eKonferencję o nadwrażliwości. Rozumiem – Pomagam”, którą można obejrzeć całkowicie za darmo!

Dziś nieco o trzecim wykładowcy, ale zacznijmy od przybliżenia tematu nadwrażliwości...

Do bodźców, które wywołują nadwrażliwość zębiny najczęściej zalicza się bodziec termiczny (głównie zimno) oraz ruch powietrza. Rzadziej są to bodźce dotykowe oraz osmotyczne (głównie słodki). Do warunków niezbędnych do wystąpienia nadwrażliwości zębiny zalicza się ekspozycję zębiny na bodźce zewnętrzne jak również drożność otwartych kanalików zębinowych dla przepływu płynu w kierunku żywej miazgi zęba.

Do ekspozycji zębiny na bodźce zewnętrzne dochodzi najczęściej w okolicy szyjki zęba, na skutek recesji dziąsłowych lub ubytków zębiny niepróchnicowego pochodzenia. Przyczyny powstawania recesji dziąsłowych są złożone, wśród nich najczęściej wymienia się anomalie anatomiczne w budowie wyrostków zębodołowych oraz nieprawidłowe szczotkowanie zębów.

Dr n.med. Tomasz Dzieniakowski - Doktor nauk medycznych, stomatolog, współzałożyciel i prezes Polskiego Towarzystwa Ergonomii Stomatologicznej; od 2003 współorganizator międzynarodowych konferencji “Forum Ergonomii Stomatologicznej” odbywających się we Wrocławiu; 2005 współzałożyciel Global Engineering Promotion and Education Collaborative (GEPEC) w Monrealu w Kanadzie, organizacji zrzeszającej specjalistów różnych dziedzin naukowych, propagującej ergonomię stomatologii, w której podmiotem jest człowiek (Human Centered Ergonomice); prowadzi szkolenia i wykłady z zakresu ergonomii stomatologicznych.

1972-77 studia i dyplom lekarza na Wydziale Lekarskim, Oddział Stomatologii ogólnej, 1983 II st. specjalizacji z protetyki stomatologicznej, 1990 stopień doktora na AM, 1997 staż naukowy w Meryland University USA, 1997 staż naukowy w LAN Centem-Osaka w Japonii, 1997 staż naukowy w Universitat Internationental w Meksyku, 2001 staż naukowy w Korean Orthodontic Reserch w Korei Płd., 2001 staż naukowy w Thamasat University w Tajlandii, 2005 staż naukowy w Chinach, 2006 staż naukowy w Meryland University USA, 2015 staż naukowy w UBC – Vancouver, wiele kursów i szkoleń potwierdzonych dyplomami i certyfikatami podwyższających kwalifikacje zawodowe.

Od 1990 do 2004 adiunkt w Zakładzie Propedeutyka i Diagnostyki Stomatologicznej Instytutu Stomatologii AM w Łodzi, od 2004 właściciel Przychodni Stomatologicznej “Dental 111” w Łodzi, od 1981 własny gabinet stomatologiczny w Łodzi.

Doświadczenie w zawodzie lekarza stomatologa; udział w tworzeniu pierwszego w Polsce programu nauczania jako przedmiotu wykładowego z zakresu ergonomii stomatologicznej na III roku studiów stomatologicznych (1986).

Autor 36 prac naukowych z dziedziny stomatologii i ergonomii stomatologicznej w czasopismach specjalistycznych w kraju i za granicą.

Dr n.med. Tomasz Dzieniakowski: "Przykłady dobrej współpracy lekarza i higienistki. CASE STUDY".

Nadwrażliwość zębiny w zakresie ochrony miazgi zęba jest istotnym problemem zarówno po mało inwazyjnych zabiegach np. wybielania zębów czy zabiegach inwazyjnych takich jak opracowania zębów pod rekonstrukcje protetyczne.

Czynne uczestnictwo higienistki w oparciu o standaryzację zabiegu będzie przedstawione podczas wykładu z omówieniem procedur opartych o technikę natychmiastowego uszczelniania zębiny IDS (ang. Immediate Dentin Sealing) i wykonania przy fotelu rekonstrukcji tymczasowych takich jak most i korona.

Celem eKonferencji jest całościowe, szerokie i nowoczesne spojrzenie na temat nadwrażliwości. Dr hab. n. med. Anna Przeklasa-Muszyńska poruszy temat bólu w obrębie jamy ustnej i twarzy, omówi najczęstsze przyczyny dolegliwości bólowych jamy ustnej i twarzy oraz diagnostykę pacjenta z bólem w obrębie jamy ustnej i twarzy. Lek. dent. Ewa Dudkiewicz dokona przeglądu metod leczenia nadwrażliwości w gabinecie. Dr n.med. Tomasz Dzieniakowski zaprezentuje konkretne przypadki leczenia w kontekście współpracy zespołu lekarz – higienistka. Z kolei dr n.med. Małgorzata Nędzi–Góra omówi nadwrażliwość zębiny w kontekście leczenia periodontologicznego. Temat zamknie wystąpienie adwokata Anety Naworskiej, specjalizującej się w obsłudze podmiotów medycznych. Pani Mecenas Naworska wyjaśni kwestie związane z prawem pacjenta do informacji o przebiegu i skutkach zabiegów stomatologicznych oraz o konsekwencjach prawnych mogących wyniknąć z braku pełnej informacji na ten temat. Informacje te są niezwykle przydatne w przypadku każdej formy leczenia – od najprostszych do najbardziej skomplikowanych zabiegów przeprowadzanych w gabinecie stomatologicznym.


---
Zarezerwuj swój czas już dzisiaj!
Pierwsza Ogólnopolska eKonferencja o nadwrażliwości. Rozumiem – Pomagam. ONLINE
27 listopada 2018, godz. 17:00-21:00
Zarejestruj się na eKonferencję za darmo!