znajdujesz się: Strona główna > Aktualności > Badania naukowe: Medycyna estetyczna w o...

Badania naukowe: Medycyna estetyczna w oczach pacjentów

09.10.2018

Badania naukowe: Medycyna estetyczna w oczach pacjentów

Zainteresowanie zabiegami z zakresu medycyny estetycznej stale rośnie. Z danych szacunkowych wynika, że wartość światowego rynku tej dyscypliny do 2019r. osiągnie 4 bln dolarów, gdzie w roku 2014r. wynosiła jeszcze 2,7 bln dolarów.

Czy jest o co walczyć?

Liderem jest rynek azjatycki, którego udział wynosi aż 44% w skali globalnej, co przekracza wartość rynku europejskiego oraz amerykańskiego (dane z początku 2017 roku)

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Beatę Małecką i Jerzego Marcinkowskiego (2007), głównymi czynnikami, które mają wpływ na satysfakcję pacjentów z odbytej wizyty są: dostępność usługi, przebieg wizyty lekarskiej, poprawa stanu zdrowia, cena usługi. Zabiegi z zakresu medycyny estetycznej nie są usługami pierwszej potrzeby, wobec tego pacjenci osiągają satysfakcję z zabiegu kierując się nieco innymi kryteriami niż w przypadku innych usług medycznych. W swoim badaniu M.Ankiel oraz A.Kuczyńska wskazują na trzy cele, które pragnie osiągnąć pacjent gabinetu medycyny estetycznej:

1) zadowolenie pacjenta ze swojego wyglądu
2) eliminacja kompleksów
3) przywrócenie poczucia własnej wartości.

Z badania M.Ankiel i A.Kuczyńskiej wynika, że 79% pacjentów dokonuje wyboru gabinetu medycyny estetycznej na podstawie polecenia znajomych bądź rodziny. Na drugim miejscu jest wykwalifikowany personel, który daje poczucie bezpieczeństwa, a dopiero na trzecim cena.

Co daje tak naprawdę satysfakcję pacjentowi z wykonanego zabiegu w tym obszarze medycyny?

Po pierwsze i najważniejsze są to kompetencje personelu, który wykonuje zabiegi. Nie bez znaczenia są również pomyślny przebieg zabiegu wraz z atmosferą panującą w gabinecie. Pacjenci zwracają także uwagę na czystość i jakość urządzeń, które mogą dostrzec swoim okiem. Co ciekawe, najmniej istotne w kontekście satysfakcji okazały się dla pacjentów cena oraz lokalizacja kliniki.

Źródła:

Ankiel M., Kuczyńska A.: Wyznaczniki satysfakcji klientów korzystających z usług medycyny estetycznej, Katowice, 2017.

Opracowała: Aleksandra Simińska