znajdujesz się: Strona główna > Aktualności > Jak prowadzić rozmowę kwalifikacyjną z a...

Jak prowadzić rozmowę kwalifikacyjną z asystentką i recepcjonistką?

15.01.2017

Jak prowadzić rozmowę kwalifikacyjną z asystentką i recepcjonistką?

Przy rekrutacji na recepcjonistkę i asystentkę często na skrzynkę mailingową trafia około 200-300 CV. Wydawałoby się, że wybór jest, ale często większość z tych CV nie spełnia oczekiwań. Dokonanie złego wyboru to lawina negatywnych konsekwencji.

Prowadząc rekrutację dla wielu gabinetów w całej Polsce wiem co trzeba zrobić, żeby kandydat był dobrze wybrany, a moim klienci często mówią mi, że mam intuicję do ludzi – moim zdaniem to nie intuicja, a bardziej dobra selekcja. Przedstawiam twarde zasady rekrutacji, która wg. mnie przynosi rezultaty.

1. Weryfikacja przez telefon – krótka i konkretna
Po wstępnej selekcji CV dzwonimy do kandydata zapraszając go na rozmowę. Warto na początku rozmowy telefonicznej powiedzieć „zanim zaproszę Panią o rozmowę pozwolę sobie zadać Pani kilka pytań - dobrze?”. Następnie kandydatka powinna odpowiedzieć na szereg pytań otwartych: Co Pani może powiedzieć o swoich poprzednich stanowiskach?, Co Pani uważa za najważniejsze w pracy z ludźmi? Proszę mi krótko siebie opisać?
Celem tego jest zbadanie płynności wypowiedzi, asertywności w rozmowie, oraz bystrości i inteligencji. Po takiej rozmowie część kandydatów odpadnie – to oszczędność czasu. Trzeba jednak pamiętać, że pierwsza rozmowa (szczególnie telefoniczna) jest mylna – w rzeczywistości kandydat może się zaprezentować inaczej – często gorzej.

2. Przygotowanie do rozmowy – pracodawca też musi się postarać
Dziś panuje rynek pracownika – bezrobocie dotyczy tylko ludzi, którzy nie chcą pracować. Inteligentni pracownicy starannie wybierają miejsce pracy. Pracodawcę także obowiązuje przygotowanie do rozmowy. Warto przygotować jasne, ładne miejsce, wygodne do rozmowy. Ważny jest poczęstunek i napoje. Przygotuj też materiały do notowania i promocji gabinetu – pamiętaj, że nawet jeśli kogoś nie przyjmiesz do pracy to dana osoba powinna wyjść z poczuciem, że warto u Ciebie pracować.
Na rozmowy rekrutacyjne ubierz się elegancko – prezentuj sympatyczne i otwarte podejście do ludzi. Nawet jeśli większość kandydatów odrzucisz to musisz być pewny, że gdy przyjdzie ‘ten właściwy’ to z miłą chęcią przyjmie Twoją propozycję

3. Kluczowe pytania w rozmowie o pracę – przeszłość, teraźniejszość, przyszłość
Twoim zadaniem jest wybrać osoby o miłym i otwartym usposobieniu, chęci do nauki, i sumienności w pracy. Weź więc CV pracownika i zacznij pytać go o przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Zapytaj co w przeszłości lubił w swoich poprzednich pracach? Co myśli o poprzednim szefie? Jeśli rozmowę zaczyna od narzekania na poprzedniego pracodawcę to nie trać dużo czasu na tego kandydata. Następnie zapytaj o teraźniejszość: jakiej pracy teraz szuka? Czego chciałby spróbować? Czego oczekuje od pracodawcy? Dlaczego właśnie do Ciebie złożył CV? Odrzuć kandydatów, którzy nie mają pomysłu na siebie, a pracy potrzebują tylko z powodów finansowych. Na końcu wypytaj o przyszłość: Kim kandydat będzie za dwa lata? Czy ma zamiar się szkolić? Jakie widzi przed sobą perspektywy?
Do pracy należy przyjmować pracowników, którzy lubią się uczyć i są stosunkowo ambitni. Na recepcji ważne jest nastawienie i optymizm. W pracy asysty sumienność i trzymanie się procedur. Staraj się tego szukać w pracownikach.
W zatrudnianiu ludzi króluje 1 zasada: Zatrudniaj powoli i zwalniaj szybko. Wiele razy próbowałem zmieniać ludzi i motywować ich do nauki – dziś wiem, że to straszna strata czasu i po prostu szukam odpowiednich ludzi na odpowiednie stanowisko. Kluczowy w wyborze pracownika okaże się pierwszy tydzień pracy. Warto zrobić dla kandydata ‘dzień próbny’. Niesamowicie ważny jest proces wdrażania pracownika do pracy. O tym w kolejnym artykule.

Szkolenie „Profesjonalna recepcja w obsłudze pacjenta”
4 luty Warszawa
Prowadzący: Kamil Kuczewski
www.dentalway.pl
biuro@dentalway.pl