znajdujesz się: Strona główna > Aktualności > Przegląd Prasy: Asystentka i Higienistka...

Przegląd Prasy: Asystentka i Higienistka Stomatologiczna

26.08.2015

Przegląd Prasy: Asystentka i Higienistka Stomatologiczna

To ona jest pierwszą i ostatnią osobą, z którą styka się pacjent … zadbaj o odpowiedni dobór pracownika recepcji!

Stanowisko recepcjonistki stomatologicznej (wśród osób wykonujących tę pracę są także mężczyźni, ale to panie stanowią większość) na pierwszy rzut oka wydaje się niewymagającym miejscem pracy polegającej na odbieraniu telefonów i przyjmowaniu płatności za zabiegi. Sprawa jest jednak o wiele bardziej skomplikowana...

Na recepcjonistce spoczywa ogromna odpowiedzialność za budowanie wizerunku placówki medycznej.        
Jest ona pierwszą i ostatnią osobą, z którą styka się pacjent, tworzy więc u niego pierwsze wrażenie oraz pozostawia ostatnie. Wysoka kultura osobista jest niepodważalnym kryterium, jakie powinna spełniać przyszła recepcjonistka w gabinecie. Przed współczesną recepcją stoi wiele wyzwań, dobrze jest poznać prawidłowe wzorce obsługi pacjenta, budowania wizerunku oraz zachowania.

Dobrze jest mieć świadomość, jak ona wygląda pod względem organizacyjnym oraz jakie cechy i zachowania są preferowane u kandydatów. Nie każdy odnajdzie się w tej roli i nie każdemu będzie ona dawać satysfakcję. Nie bez znaczenia jest też opinia pacjentów – muszą oni być zadowoleni z kontaktów z recepcjonistką.

Czy trzeba mieć jakieś umiejętności potrzebne do wykonywania tego zawodu?

Większości można z powodzeniem się nauczyć, np. obsługi programu komputerowego do rejestracji, urządzeń biurowych, posługiwania się kasą fiskalną czy terminalem kart płatniczych. Języki obce nie są obowiązkowym kryterium zatrudnienia we wszystkich gabinetach, należy jednak pamiętać, że coraz więcej obcokrajowców leczy się u nas stomatologicznie i co najmniej komunikatywna znajomość języków jest wymagana przez niektórych pracodawców. Są też pewne wewnętrzne predyspozycje, które ułatwiają tę pracę i są pożądanymi zasobami u kandydatów.

Przede wszystkim recepcjonistka powinna być otwarta na kontakty z innymi i lubić przebywanie wśród ludzi, także zupełnie obcych. Osoby nieśmiałe, wycofane, mające trudności z nawiązywaniem kontaktów i prowadzeniem swobodnej rozmowy, będą odczuwać dyskomfort pełniąc obowiązki na tym stanowisku. Umiejętność prowadzenia konwersacji i rozwiązywania sytuacji problematycznych jest tu bardzo istotną zaletą. Niejednokrotnie rejestratorka musi rozwiązywać problemy pacjentów, informować ich o niepożądanych sytuacjach takich jak opóźnienia, zmiany czy odwołanie wizyty. Te zdarzenia często stają się przyczyną sytuacji konfliktowych, z którymi musi poradzić sobie w taki sposób, by utrzymać dobrą relację z pacjentem i rozwiązać problem. Ważny jest też spokój i opanowanie.

Tu trzeba nadmienić, że część pacjentów sprawia trudności tylko w poczekalni, a do gabinetu lekarskiego wchodzą już z zupełnie innym nastawieniem. Pokazuje to wyraźnie, że recepcjonistki muszą potrafić dać sobie radę w tak zwanych „sytuacjach trudnych”.

Preferowane są też osoby dobrze zorganizowane, umiejące ustalać priorytety i pracować w zespole. Ilość obowiązków spoczywających na barkach recepcjonistki wykracza dalece poza uzupełnianie grafików. Czuwa nad organizacją pracy gabinetu, przyjmuje i podsumowuje płatności, uzupełnia dokumenty, odbiera i nadaje przesyłki np. do laboratoriów techniki dentystycznej. Wszystko to pomiędzy obsługą pacjentów odwiedzających praktykę stomatologiczną. Jednocześnie musi zadbać o to, by pacjenci nie odczuli tego, że jest zajęta i pracuje w pośpiechu. U recepcjonistek ceni się więc uśmiech, pogodę ducha, gdyż jest to gwarantem dobrej relacji z pacjentami.

Cały tekst artykułu znajduje się w aktualnym wydaniu czasopisma „Asystentka i Higienistka Stomatologiczna”, nr 3/2015. Autorka, Pani Ewa Doros, przedstawia cechy dobrej recepcjonistki, a także omawia takie zagadnienia jak profesjonalny wygląd oraz zachowanie.

W kolejnych wydaniach czasopisma „Asystentka i Higienistka Stomatologiczna” w artykułach z cyklu Profesjonalna recepcja stomatologiczna, Pani Ewa Doros przedstawi m.in. organizację pracy w recepcji, a także poruszy temat komunikacji w recepcji.
Zapraszamy na stronę internetową Wydawnictwa AS Media www.asmedia.com.pl