znajdujesz się: Strona główna > Aktualności > Wizyta adaptacyjna – co warto wiedzieć?

Wizyta adaptacyjna – co warto wiedzieć?

23.08.2016

Wizyta adaptacyjna – co warto wiedzieć?

Przegląd Prasy: Asystentka i Higienistka Stomatologiczna. Podstawowym celem odpowiednio przeprowadzonego pierwszego spotkania młodego człowieka z dentystą jest zapoznanie go z nieznaną mu dotychczas sytuacją, nowym otoczeniem oraz personelem medycznym.

Podstawą zapoznania młodego człowieka z zasadami dbania o stan zdrowia jamy ustnej i uzębienia jest wizyta adaptacyjna. Wpływa na pozytywne postrzeganie personelu medycznego w oczach dziecka oraz nawiązanie współpracy. Podkreśla ważną rolę rodzica w budowaniu prawidłowych nawyków. Niezbędne jest również odpowiednie przygotowanie personelu medycznego oraz gabinetu. Adekwatne do poziomu rozwojowego dziecka warunki pierwszej wizyty są tak istotne, ponieważ jego psychika bardzo różni się od psychiki dorosłego. W przeciwnym wypadku narażamy młodego pacjenta na lęk dentystyczny – dentofobię.

Podstawowym celem odpowiednio przeprowadzonego pierwszego spotkania młodego człowieka z dentystą jest zapoznanie go z nieznaną mu dotychczas sytuacją, nowym otoczeniem oraz personelem medycznym. Zadaniem dla stomatologa i jego zespołu jest nawiązanie współpracy zarówno z dzieckiem, jak i rodzicem,

PIERWSZA WIZYTA W GABINECIE – NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ

Przed przyjęciem małego pacjenta warto postarać się o zorganizowanie dla niego atrakcji np. kącika zabaw w poczekalni, gdzie umieścimy kolorowanki i zabawki, dekoracje z bajkowymi postaciami, plakaty promujące profilaktykę oraz broszury edukacyjne.

- Wystrój pomieszczeń powinien sprawić, że dziecko będzie czuło się zaproszone.
- Przestrzeń gabinetu powinna być zagospodarowana w sposób uniemożliwiający małemu pacjentowi zwrócenie uwagi na instrumentarium, które mogłoby niepotrzebnie pobudzić wyobraźnię.
- Możliwe jest również wyposażenie gabinetu dla najmłodszych w specjalny unit stomatologiczny np. model Yoboshi przypominający dinozaura. Dodatkowym bodźcem może być wyświetlanie bajek na ekranie LCD służącego na co dzień do prezentacji obrazów uzyskanych za pomocą kamery zewnątrzustnej.
- Podstawą komunikacji werbalnej z dzieckiem jest posługiwanie się przyjaznym, znanym mu słownictwem. Staramy się, żeby zadawane pytania były krótkie, a najlepiej wymagały prostej odpowiedzi „tak lub nie”.

Wizyta adaptacyjna powinna odbywać się w towarzystwie rodzica, który jest bardziej pozytywnie nastawiony do leczenia stomatologicznego. Autorzy dowodzą, że im lepsze nastawienie do leczenia stomatologicznego u rodzica, tym chętniej dziecko dba o higienę i poddaje się zabiegom. Rodzic uprzedzony pozawerbalnie wysyła stresogenne komunikaty. W takim wypadku powinien zająć miejsce poza zasięgiem widoku dziecka. Młodsze dzieci ze względu na silną więź z rodzicem zwykle lepiej znoszą wizyty w jego towarzystwie, jednak zdarzają się sytuacje, kiedy rodzic stanowi barierę w komunikacji. W sytuacji gdy uniemożliwione jest nawiązanie współpracy można poprosić opiekuna o opuszczenie pomieszczenia zapobiegając odciąganiu uwagi dziecka.

Więcej o metodach, technice „tell–show-do”, technice desensytyzacji oraz o tym jak nagrodzić małego pacjenta za dobre sprawowanie; znajdziecie w aktualnym wydaniu czasopisma „ASYSTENTKA I HIGIENISTKA STOMATOLOGICZNA” (nr 3/2016), w artykule „Droga do budowy pozytywnych skojarzeń z gabinetem stomatologicznym - wizyta adaptacyjna”

Pierwszy kontakt z gabinetem bywa trudny. Warto poświęcić czas i uwagę na przebieg wizyty adaptacyjnej, ponieważ w wielu przypadkach oszczędza to czas i stres związany z kolejnymi spotkaniami i leczeniem.